Beweging in het onderwijs door RAP

27 maart 2024

ECHT Onderwijs gelooft dat het onderwijs gebaat is bij meer diversiteit voor de klas. Kennis en kunde ‘van buiten’ inspireert de sector en verrijkt de kwaliteit van het onderwijs. Met de cofinanciering van het Rijnmonds Arbeidsmarkt Perspectieffonds (RAP) kunnen zij-instromers die zich willen omscholen tot docent in het voortgezet onderwijs de juiste begeleiding krijgen.

Projecten die leiden tot meer personeel in kansrijke sectoren komen in aanmerking voor een cofinanciering van het RAP. Onderwijs is één van die sectoren. Voor oprichter Maurits Drenth en zijn compagnon Karin van der Gragt dé kans om hun traineeship Talent van Buiten voor het voortgezet onderwijs sneller vorm te geven. “Wij verleiden mensen uit andere beroepsgroepen om over te stappen naar het onderwijs”, vertelt Maurits. “Inmiddels zijn 10 mensen met het traject gestart. Vanaf september gebeurt dat op grotere schaal.”

Carrièreswitch

Zij-instromers vinden vaak niet zelfstandig de weg naar het onderwijs. “Dat komt onder andere door de barrières die het onderwijs zelf opwerpt”, legt Maurits uit. “Scholen willen zo veel mogelijk risico’s uitsluiten, en het is voor scholen vaak moeilijk inschatten welke opleidingsroute het meest passend is bij carrièreswitchers. Er wordt meestal onderwijservaring gevraagd, wat een zij-instromer vaak niet heeft.” Zij-instromers zijn professionals uit een ander werkveld, die volgens Maurits vanaf de start al heel veel expertise en werkervaring vanuit andere sectoren meenemen. Alleen op het onderwijsvlak moeten ze nog leren.

ECHT Onderwijs kijkt naar drijfveren, persoonlijkheid en bekwaamheden van zij-instromers in plaats van bevoegdheden. Maurits: “Als iemand de potentie heeft en gemotiveerd is, bieden wij een passend voortraject. Dat bestaat onder andere uit een geschiktheidsonderzoek. Maar we brengen ook de competenties in kaart en helpen met het opbouwen van een portfolio. De kandidaten krijgen optimale begeleiding van een talentmanager, totdat ze er klaar voor zijn om de opleiding te volgen. En tijdens de opleiding bieden we een persoonlijk leiderschapsprogramma aan.”

Duurzame oplossing

Commerciële detacheringsbureaus hebben de afgelopen jaren slim ingespeeld op het lerarentekort. Zij haalden mensen vrij actief uit het onderwijs, om ze vervolgens voor een hoger tarief uit te lenen. Daardoor is er een disbalans ontstaan. “Zij-instromers kunnen die disbalans herstellen. Zij willen dolgraag voor de klas staan en kunnen de plaats innemen van dure externe krachten. Maar nog te weinig scholen staan open voor duurzame oplossingen.”

Samenwerking met scholen

ECHT Onderwijs werkt samen met scholen om dit traject succesvol uit te kunnen rollen. Maurits: “We hebben scholen gevraagd met ons mee te leren en ontwikkelen. Zodat wij weten hoe een portfolio er precies uit moet zien. En wat er nodig is voor zij-instromers om de stap te kunnen maken, ook vanuit de wettelijke opleidingskaders. Zij-instromers zijn vernieuwers en aanjagers.” En dat is precies wat het onderwijs nodig heeft. Dat beamen de schoolbestuurders: ‘Jullie mensen zorgen voor beweging.’

Kan uw project ervoor zorgen dat meer mensen aan de slag gaan in kansrijke beroepen? Kijk dan eens of RAP daarbij kan helpen. Ga naar  https://wsprijnmond.nl/rijnmonds-arbeidsmarkt-perspectieffonds/ voor meer informatie.