Monsterboard werkt samen met HalloWerk om werkzoekenden én bedrijven te helpen
Terwijl de economie groeit en de arbeidsmarkt nog altijd krapper wordt, staan er toch nog steeds veel mensen langs de kant. Bijvoorbeeld omdat ze net uit een vervelende reorganisatie komen, een carrière-achterstand hebben opgelopen, of om een andere reden momenteel even niet gemakkelijk werk kunnen vinden. Monsterboard wil ook deze groep gemotiveerde werkzoekenden helpen aan werk en is daarom een samenwerking aangegaan met HalloWerk, een platform dat bemiddelt in groepen met een zekere afstand tot de arbeidsmarkt.
Monsterboard zal dit platform actief onder de aandacht brengen van zijn netwerk en bedrijven ook adviseren over de voordelen van het aannemen van mensen die nu in een uitkering zitten, maar staan te trappelen om weer aan het werk te gaan. Bedrijven die deze werkzoekenden aannemen helpen namelijk ook zichzelf.
Wat is HalloWerk?
HalloWerk is een initiatief van de gemeenten Rotterdam en Den Haag om mensen met een uitkering te ondersteunen bij het vinden van een baan. Het initiatief zorgt ervoor dat werkgevers en werkzoekenden op een meer persoonlijke en directe manier met elkaar in contact komen.
Het online platform biedt aangesloten werkgevers en begeleidende professionals van de gemeente direct toegang tot kandidaten en hun profielen. Dat gaat via zelfservice of met ondersteuning van de gemeente.
Op HalloWerk worden kandidaten niet alleen geselecteerd op basis van hun opleiding en ervaring maar juist ook op basis van hun talent, motivatie en bijvoorbeeld hun hobby’s. Werkgevers kunnen hiermee verder kijken dan het traditionele cv: het gaat om wat de kandidaat wil en kan.
De kandidaten, waarvan 40% MBO+ geschoold is, worden proactief in contact gebracht met werkgevers om hun kansen op werk te vergroten.
Monsterboard helpt mee
Monsterboard helpt HalloWerk bij het vergroten van de bekendheid door werkgevers uit het eigen netwerk te informeren over de mogelijkheden van het initiatief.
Als recruitmentplatform vindt Monsterboard het immers van groot belang dat iedereen een goede kans maakt op een baan. Ook werkzoekenden die door wat voor redenen dan ook een afstand tot de arbeidsmarkt hebben opgelopen. “Iedereen verdient een baan die hem of haar past”, zegt Ulrich Biebaut, General Manager Monsterboard Benelux, over het waarom van deze samenwerking.
Bedrijven die social return en maatschappelijke verantwoordelijkheid hoog in het vaandel hebben staan, kunnen op HalloWerk heel gericht zoeken naar de juiste kandidaten. Meer dan 275 vacatures zijn al vervuld via HalloWerk en werkgevers hebben inmiddels een kaartenbak van 2000 werkzoekenden om in te zoeken. En die aantallen blijven groeien nu er steeds meer gesprekken worden gevoerd met andere grote gemeenten.
Millennials waarderen maatschappelijke betrokkenheid
Maar maatschappelijke betrokkenheid helpt niet alleen deze groep werkzoekenden vooruit, bedrijven hebben er zelf ook op een indirecte manier baat bij. Uit tal van onderzoeken blijkt immers dat de werknemer van de toekomst (millennials en generatie Z) steeds meer waarde hecht aan bedrijven die zich inzetten voor de maatschappij.
Zo bleek uit de Deloitte Millennial Survey onder ruim 7500 deelnemers uit 29 landen dat millennials willen dat bedrijven zich meer bewust zijn van hun maatschappelijke rol en verantwoordelijkheid. En dat ze daar ook naar handelen. De impact die een bedrijf op de maatschappij heeft, staat hoog in de lijst met wensen van millennials bij de keuze voor een bedrijf. Hoger dan de wens dat bedrijven investeren in nieuwe technologie of de kwaliteit van hun producten.
Ander internationaal onderzoek onder 8000 millennials liet zien dat ruim 80% vindt dat bedrijven verantwoordelijk zijn voor het oplossen van maatschappelijke issues – meer nog dan de overheid.
En ook uit onderzoek van Monsterboard bleek al dat 75% van de millennials voor een bedrijf wil werken dat dezelfde normen en waarden heeft.
Echte betrokkenheid maakt gewild
Maar de betrokkenheid van de bedrijven moet wel oprecht zijn en geen marketingpraatje. Als talenten dat merken, zal dat eerder tot een teleurstelling leiden en zal het juist averechts werken. Met alle negatieve gevolgen van dien.
Wie de talenten van de toekomst aan zich wil binden, zal dus echte betrokkenheid moeten tonen. Social return is daar een goed voorbeeld van. Niet alleen krijg je daarmee als bedrijf een meer divers personeelsbestand en help je (langdurige) werklozen aan een kansrijke toekomst, je maakt jezelf als bedrijf ook gewilder bij de maatschappelijk betrokken millennials.
Zo snijdt het mes van de maatschappelijke betrokkenheid aan meerdere kanten. Win-win voor iedereen.
Meer over HalloWerk Meer weten over HalloWerk en het aantrekken van personeel? Bekijk hier de website van HalloWerk of neem contact op met Manon Eshuijs via werkgevers@monsterboard.nl.