‘Het allerbelangrijkste is dat iemand wil werken’

14 mei 2024

Ruim 25 jaar geleden stonden ze aan de wieg van Social Return, en nog steeds helpen de medewerkers van uitzendbureau Ampliar werkzoekenden aan een baan. Scheidend directeur Charles van Teeseling en zijn opvolger Eelco Mutsaers zien veel verschillen tussen toen en nu. Maar ze focussen liever op de overeenkomsten. Charles: “Want eigenlijk is het principe niet veranderd.”

Ooit, in een ver verleden bracht de Rotterdamse wethouder Hans Simons een werkbezoek aan New York. Daar zag hij in de Bronx hoe buurtbewoners zonder werk meehielpen om de wijken op te knappen. Charles: “Toen een tijdje later de Rotterdamse schoolgebouwen moesten worden opgeknapt, kwam de gemeente op het idee om daarbij ook werkzoekenden mee te laten helpen.” Onder de naam Aanbouw Rotterdam gingen werkzoekenden aan de slag bij de aannemers die de scholen gingen opknappen.

Risico’s lopen

In het begin van het scholenproject werden werkzoekenden via Aanbouw Rotterdam rechtstreeks aan bouwbedrijven gekoppeld. Charles: “Maar dat bleek niet ideaal. Bedrijven wilden de risico’s niet dragen. Ze waren bang dat medewerkers af zouden haken of langdurig ziek zouden worden. Daarom hebben we in 1998 Aanbouw Rijnmond opgericht. De mensen kwamen bij ons in dienst en gingen via ons aan de slag bij de bouwbedrijven. Elke medewerker kreeg ondersteuning van een jobcoach.”

Verschillende doelgroepen

Dat werkte, vertelt hij trots: “Flink wat mensen werden toch aangenomen bij de bouwbedrijven, want daar zagen ze al snel dat dit gewoon goede arbeidskrachten zijn! Ook na het opknappen van de Rotterdamse scholen zijn we daarom zo blijven werken, met de 5-procentsregeling zoals het toen heette. Bij elk bouwproject moesten leerlingen en werkzoekenden in dienst worden genomen, voor 5 procent van de bouwsom boven de 500.000 gulden. Eigenlijk was dat de voorloper van Social Return.”

Helaas was er ook een groep waarmee minder succes werd geboekt. Charles: “Alleenstaande moeders zonder werk werden ook naar ons gestuurd om aan de slag te gaan. Maar het was niet te doen voor die dames! Hoe kan je elke ochtend om zeven uur op je werk zijn als je kleine kinderen hebt en alles alleen moet doen?” Zijn achtergrond in de zorg bracht Charles in 2003 op het idee om deze dames aan te nemen in een heel ander werkveld: de thuiszorg. “Ze gingen, met kortere werkdagen, aan de slag als huishoudelijke hulp. Ze kwamen precies aan de uren die ze nodig hadden om uit de uitkering te komen. En, zeker zo belangrijk, ze konden beter voor hun kinderen zorgen. Door de aangepaste werktijden konden ze normaal ontbijten thuis voordat hun kroost naar school ging. Dit is vandaag de dag nog steeds zo.”

Meebewegen

Charles gaat, na 25 jaar inzet voor werkzoekenden, met welverdiend pensioen. Zijn opvolger Eelco neemt een bedrijf over dat in verandering is. “We denken graag mee met de gemeentes”, legt Eelco uit. “Social Return is natuurlijk niet bedoeld voor de groep die makkelijk een baan vindt. Zo blijven er altijd werkzoekenden die je niet meekrijgt. Dus zoekt de gemeente steeds nieuwe manieren om ook die mensen in beweging te krijgen. Wij passen ons daarop aan en ondersteunen daar graag bij.”

Willen werken

Ampliar is niet bang voor verandering. Charles: “Ik heb de afgelopen 25 jaar heel veel zien veranderen; wetten, regelingen, organisaties. Maar het principe is nog steeds hetzelfde.” Ook Eelco ervaart dat: “De basis van ons werk blijft gelijk. We matchen werkgevers met werkzoekenden en zorgen voor goede begeleiding zodat de samenwerking een succes wordt. Dat doen we nog steeds vooral in de bouw en de zorg. De impact van Social Return is al die jaren al belangrijk voor onze klanten en blijft een speerpunt in hun beleid. En nog steeds vinden we: het allerbelangrijkste is dat iemand wil werken. Als dat goed zit, lukt de rest wel.”

Heeft u als ondernemer een Socialreturn-afspraak met een gemeente? Op deze website vindt u tips om die afspraak in te vullen én voorbeelden van bedrijven die u voor gingen. Lees verder op https://wsprijnmond.nl/werkgevers/social-return/