Zeventien winkeliers in de Koopgoot sloten de handen ineen om het chronische personeelstekort in ‘De Goot’ aan te pakken. De nood is zó hoog, dat ze besloten een leeg winkelpand om te dopen tot een pop-up uitzendbureau: de Job Shop. Op 1 en 2 juli stonden de winkeliers klaar om hun winkel te promoten, aan werkzoekenden op uitnodiging van WSP Rijnmond én aan winkelend publiek. Het leverde heel veel matches op!
Het liep storm op vrijdagmorgen bij de Job Shop. De recruiter van H&M nam direct na opening iemand aan. “Het was voor mij meteen duidelijk dat ik de geschikte kandidaat voor me had. Wij nemen winkelmedewerkers aan op basis van motivatie, een cv zegt ons niet zoveel. Op deze manier krijgt iedereen een kans.” Even later valt de tweede match. Ilknur is dolblij dat ze is aangenomen. Na een uitkeringsperiode verheugt ze zich om weer aan de slag te gaan: “Deze branche spreekt me erg aan en H&M is ook nog eens mijn lievelingswinkel.”
Laagdrempelig
Ryan van Primark vindt de Job Shop een groot succes: “Hier kunnen we ons verhaal doen aan veel mensen tegelijk. Het is efficiënter dan een traditionele wervingsprocedure en het bereik is gigantisch.” Op vrijdagmorgen had Ryan al drie potentiële toppers gesproken; twee winkelmedewerkers en een teammanager. Volgende week worden de gesprekken vervolgd.
Ook C&A is van de partij. Karin heeft goede gesprekken gehad met werkzoekenden: “Het is een makkelijke manier om met kandidaten in contact te komen. Mensen komen veel sneller even binnenlopen dan in de winkel.” Bij C&A kunnen mensen aan de slag als verkoopmedewerker. Voor 30 uur in de week, maar ook voor vakantiewerk of een bijbaan ben je hier van harte welkom.
Taal en leeftijd niet belangrijk
HEMA zoekt personeel voor meerdere vestigingen. Ronald werkt bij het filiaal in de Koopgoot, vlakbij de Job Shop. Hij vindt het nuttig en leuk om de krachten te bundelen met collega-winkeliers. “Met zijn allen maken we een statement. En de samenwerking met WSP Rijnmond is heel waardevol. Zij hebben veel werkzoekenden uitgenodigd. Ik hoop dat dit concept uitbreidt, ook in andere branches, want niemand kan beter uitleggen hoe het er op de werkvloer aan toe gaat dan de mensen die er werken.” Ronald heeft vandaag al met zeven mensen een overeenkomst afgesloten. Daar is geen cv aan te pas gekomen. Ronald: “Wij kijken naar de energie van een kandidaat, dat is veel belangrijker dan werkervaring. Zo hebben we onlangs twee mensen uit Oekraïne aangenomen. Ze spraken geen woord Nederlands of Engels. Energie spreekt geen taal en is niet leeftijdgebonden. Iedereen die gemotiveerd is en graag wil leren, is bij HEMA van harte welkom.”
Lerende organisatie
Die mening delen ze bij WE, waar ze op zoek zijn naar winkelassistenten en storemanagers. “Bij WE kijken we naar flair”, leggen Patrick en Patricia uit. “Kandidaten moeten iets fijns uitstralen, dat vinden we belangrijker dan werkervaring. Daarom vinden we deze manier van werven zo leuk. En voor kandidaten is het prettig om kennis te kunnen maken met meerdere partijen tegelijk.” WE biedt als lerende organisatie veel mogelijkheden om door te groeien. Dat hebben Patrick en Patricia zelf ervaren. Beiden begonnen hier met een bijbaan. Patrick is inmiddels storemanager en Patricia is werkzaam op de HR-afdeling.
Een werkzoekende die na een rondje langs de winkeliers naar de uitgang loopt, heeft veel nuttige informatie gekregen. “Het is een hele toegankelijke manier om in één keer kennis te maken met meerdere bedrijven. Zo kan ik goed beoordelen wat mij past. Morgen kom ik terug en dan hoop ik de knoop door te kunnen hakken.”
Zo’n dagje jobshoppen blijkt dus erg succesvol, voor werkgevers én werkzoekenden. We zijn benieuwd naar de resultaten. Die hopen we binnenkort bekend te kunnen maken.