Samen sterk voor social return bij energielevering gemeente

27 oktober 2014

Dinsdag 14 oktober trapten de gemeente Rotterdam en het bedrijf GreenFox het plan af om de social return rond energielevering voor gemeentelijke gebouwen vorm te geven.

Eind vorig jaar besteedde de gemeente de levering van elektriciteit en aardgas voor gemeentelijke gebouwen opnieuw aan. Hier kwamen twee leveranciers uit: Delta voor elektriciteit en Greenchoice voor aardgas. Bij aanbestedingen boven de € 15.000 verbindt de gemeente Rotterdam sociale voorwaarden aan gunning: de zogenoemde social return. Hiermee benut de gemeente haar inkoopkracht om Rotterdammers met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk te helpen.

 

Meterstanden opnemen

Bij een groot aantal gemeentelijke locaties is niet geregistreerd waar de fysieke meter hangt, en zijn de meterstanden onbekend. Denk daarbij aan fonteinen, verkeersinstallaties, volières en brugwachtershuisjes. Het gaat om circa 1.000 meter.

Het niet weten waar de fysieke meter hangt, maakt het opnemen een tijdrovende klus. Daarnaast kunnen ontbrekende meterstanden financieel ongunstig zijn. Bij berekening van de kosten wordt dan uitgegaan van schattingen, die ook nog eens jaarlijks met 10% worden verhoogd. Het naderhand corrigeren van meterstanden is een arbeidsintensieve administratieve klus waar meerdere partijen bij betrokken zijn. Daarom laten de gemeente en de leveranciers de locatie van de fysieke meters vastleggen. En worden de meterstanden van gas, licht en water geïnventariseerd.

 

Social return

Tony Carels (medewerker contractbeheer, gemeente Rotterdam) en Peter Steenhuis (contractmanager gemeente Rotterdam), ontwikkelden samen met het WerkgeversServicepunt Rijnmond en de energieleveranciers het plan om dit werk uit laten voeren door Rotterdammers met een afstand tot de arbeidsmarkt, zoals WSW-ers en WAJONG-ers.

Peter Steenhuis: ‘Voor alle partijen is dit een win-winsuatie. De gemeente krijgt een totaalbeeld van de fysieke locatie van meters en de meterstanden zodat de leverancier de werkelijke kosten berekent. De energieleveranciers voldoen aan de afgesproken social return-verplichting. En mensen die voorheen geen werk hadden, kunnen aan de slag.’

De gemeente Rotterdam levert de werknemers. De uitvoering komt in handen van het bedrijf GreenFox, een externe partij met veel ervaring in het begeleiden van werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt.

 

Speurwerk

Naast het vastleggen van de meterstanden, worden er een aantal zaken in kaart gebracht: wat voor gebouw is het, wat zijn de bijzonderheden, wie zijn de huidige contactpersonen en waar in het pand vind je de verschillende meters? Alle gegevens worden ingevoerd in een database. Al met al een arbeidsintensieve klus waar nogal wat speurwerk bij komt kijken.

Inmiddels is dit plan ook voorgelegd aan waterleverancier Evides en netbeheerder Stedin, die beide ook een bijdrage leveren aan dit initiatief.

 

Kijk voor meer informatie over social return op www.rotterdam.nl/socialreturn  

 

Op de foto: Stedin: Jan-Willem Braun – Delta: Wim Wegman – Evides: Reinier Koster – Stedin: Martijn van der Steen – Greenchoice: Dimitri van Beveren – GreenFox: Martijn Hunteler – Greenfox: Renzo Deurloo – WerkgeversServicepunt Rijnmond: Femke Cats, Vanessa Meurs- Mingeli – gemeente Rotterdam: Tony Carels, Peter Steenhuis