Sandy werkt bij Global Talk

10 december 2021

‘Door dit werk kan ik nu echt laten zien wie ik ben!’

 

Sandy
‘Ik kom uit Damascus, in Syrië en woon nu bijna vijf jaar in Nederland. Mijn ouders en broer wonen ook hier, maar een groot deel van onze familie woont nog in Syrië. Daar is nog steeds oorlog. In Syrië heb ik bedrijfskunde gestudeerd, en als secretaresse gewerkt en bij de Syrische tv, op de afdeling montage.’ Ik ben blij dat ik een kans heb gekregen om in Nederland een nieuw leven op te bouwen. Ik heb in januari 2020 de cursus staatsexamen II (B2-niveau)afgerond. Daarna heb ik zelf niveau C1 verder thuis gestudeerd naast mijn hele leuke baan bij Global Talk. Ook ben ik zes maanden geleden getrouwd met een Nederlandse man.’ Het is moeilijk in Nederland een baan te vinden als je hier geen ervaring of diploma hebt. Ik heb geprobeerd werk te zoeken, maar door de coronacrisis was dat extra moeilijk en lukte het niet.

Customer Service Specialist

Via mijn contactpersoon bij de gemeente ben ik bij Global Talk terecht gekomen. Na twee maanden proeftijd, kreeg ik een vast contract. Ik werk er als Customer Service Specialist. Mijn taken zijn het doorverbinden met een tolk of het beantwoorden van vragen van klanten. Het is In dit werk is het belangrijk altijd vriendelijk en geduldig te zijn. Ik wist niet of deze baan bij mij zou passen, maar ik ben blij dat ik deze kans heb gepakt. Ik voel me hier thuis. Mijn collega’s zijn heel behulpzaam. Soms ben ik boos op mezelf als ik een fout maak. Maar fouten maken hoort erbij, zeggen ze hier. Dat is heel fijn, want zo kan ik me ontwikkelen.’ Wat ik ook leuk vind aan mijn werk, is dat ik steeds meer bedrijven leer kennen. Ook heb ik op mijn werk Nederlandse taaltraining gevolgd. Nu ik de Nederlandse taal spreek en een vak leer, voel ik mij zelfverzekerder. Door dit werk kan ik nu echt laten zien wie ik ben.’

Mariska, Customer Service Consultant Global Talk
‘FutureWork is een uitzendbureau met maatschappelijke impact. Samen met Global Talk geven we hieraan vorm. Het is onze overtuiging dat iedereen een kans verdient. Betaald werk hoort daarbij. Het zorgt dat je volwaardig meedoet in onze samenleving. Taal en cultuur mogen geen barrière zijn op weg naar werk. Daarom hebben we vier kandidaten uit de doelgroep laten instromen met goede begeleiding van cultuurspecialisten van FutureWork. Zo hebben we het inwerk- en taaltraject aangepast om de kansen op langdurig werk te vergroten. Normaal geven we nieuwe medewerkers een tweedaagse bijspijker-training Nederlands. De training voor onze nieuwe kandidaten duurde bijna zes maanden.’

Parels

‘Met de vier nieuwe collega’s hebben we ook meer culturele diversiteit op de werkvloer. Daardoor is er meer elan, sprankeling en begrip voor elkaar ontstaan. We hebben er, door te investeren in tijd en middelen, vier parels bijgekregen. De grootste meerwaarde is hun onbegrensde loyaliteit, frisse kijk en uitstraling naar de bestaande collega’s. Ik kan geen punten noemen die lastig waren of tegenvielen. We zijn er allemaal beter van geworden.’

 

WSPR - Social Return