‘Youssef is een toegevoegde waarde voor ons team’
Youssef Zouaoui (35) is blij met zijn contract bij Fruit Industry. En Fruit Industry is blij met hem. Hij zat al een tijd in de bijstand maar Marloes Vlot (Kobus Personeel & Organisatie B.V.) en Anneliese van den Hoek (WerkgeversServicepunt Rijnmond) zagen mogelijkheden.
‘Ik wilde graag, maar het lukte maar niet om werk te vinden’, zegt Youssef. Hij zat door de crisis al een jaar of twee in de bijstand. ‘Hoe langer je in de bijstand zit, des te moeilijker het wordt. Werkgevers denken al snel dat je wel iets zal mankeren, terwijl het ook gewoon pech kan zijn zoals de crisis.’
Hij was blij toen hij benaderd werd door zijn matchmaker die in samenwerking met het WSPR op zoek was naar een kandidaat voor de functie van proces operator bij Fruit Industry (een bedrijf dat onder andere fruitsappen en smoothies maakt).
De vacature liep via Kobus, na een succesvol sollicitatiegesprek met Marloes kon hij starten. Youssef: ‘Ik voelde me meteen thuis in het team. Als operator programmeer ik machines en zorg ik dat het productieproces blijft draaien. Ik werk heel geconcentreerd want ik het wil het graag goed doen.’ En met resultaat, want Fruit Industry is zo tevreden over Youssef dat ze hem een arbeidsovereenkomst aanboden. ‘Daar ben ik super blij mee’, zegt Youssef. ‘Weer lekker aan het werk en mogelijkheden voor de toekomst! Dat is mede gelukt door de goede hulp van Kobus en het WSPR.‘
Nick Peeters, productiemanager Fuit Industry:
‘Youssef is een enthousiaste medewerker met ervaring in de operator business, hij kende het klappen van de zweep toen hij bij ons binnen stapte. Hij heeft een positieve houding en toont inzet, ook in de nachtdiensten die om 04.00 uur al beginnen bij ons. Daarnaast heeft hij kwaliteiten en is hij bereid om de handen uit de mouwen te steken. Wij waren al snel overtuigd dat hij een toegevoegde waarde zou zijn voor ons team. Dat blijkt ook zo te zijn, inmiddels is hij bij ons in vaste dienst!’
Werkzoekenden met afstand tot de arbeidsmarkt zijn prima arbeidskrachten
Youssef is hiermee het levende bewijs dat niet elke werkzoekende met een afstand tot de arbeidsmarkt hetzelfde is en dat deze groep mogelijkheden heeft en kansen verdient. Kobus Personeel en Organisatie B.V en WSPR (onderdeel van afdeling W&I – Gemeente Rotterdam) werken samen om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk te helpen. ‘Kobus geeft aan ons de garantie af om gedurende een jaar een groot aantal werkzoekenden uit deze doelgroep een baan te bieden’, legt Anneliese, accountmanager bij WSPR, uit. ‘Dit leggen we vast in een overeenkomst.’ De eerste overeenkomst van juli 2015 werd voor 60 procent vervuld. ‘Dat was een succes’, zegt Marloes, senior personeelsadviseur bij Kobus. ‘Inmiddels verlengden we onze samenwerking met een tweede overeenkomst.’ Samen realiseren zij kansen voor werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt. ‘Want’, zeggen de dames, ‘zij krijgen vaak bij voorbaat al een label opgeplakt maar kunnen vaak veel meer dan een werkgever vooraf verwacht. We willen het vooroordeel wegnemen en door het verhaal van Youssef laten zien dat deze mensen prima arbeidskrachten kunnen zijn.‘
WerkgeversServicepunt Rijnmond zoekt partners
De samenwerking kwam tot stand via Anneliese:’ Vanuit mijn rol als accountmanager van het WSPR leg ik de contacten met werkgevers en kijk ik naar kansen en mogelijkheden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het WSPR zoekt relaties die deze werkzoekenden lange tijd aan werk helpen, een partner die bij bedrijven aan tafel zit. Dat is nodig, je komt er zelf niet zo snel tussen. Ik dacht meteen aan Kobus, waar ik bij het UWV al mee had samengewerkt. De kracht van Kobus is dat zij al jaren samenwerken met veel verschillende opdrachtgevers in de AGF-branche (aardappelen, groente fruit) en daardoor een goede relatie hebben opgebouwd. Ze kunnen eigenlijk altijd wel een passende werkplek vinden voor een kandidaat. Kobus is gevestigd op het bedrijventerrein zelf dus de lijnen zijn kort; kandidaten kunnen makkelijk even binnenlopen en de opdrachtgever is snel bediend. Ik zag kansen voor de groep werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt zoals ‘Wajongeren’ of mensen uit de bijstand zoals Youssef.’
Werkzoekende benaderen vanuit mogelijkheden
Marloes vult aan: ‘De visie van Kobus is kijken wat bij de werkzoekende past en wat hij wél kan. We benaderen iemand vanuit zijn mogelijkheden. Ongeacht of iemand een beperking heeft of uit de bijstand komt. Het is zo jammer dat deze mensen, vaak ten onrechte, een etiket opgeplakt krijgen. Ze verdienen dezelfde kans als iedere andere werkzoekende.’ Kobus is géén uitzendbureau, benadrukt Marloes. ‘Wij nemen de kandidaat in dienst en detacheren. We begeleiden onze kandidaten intensief. Er is dagelijks contact met de leidinggevende op de werkvloer. Daarnaast bieden we ondersteuning op verschillende gebieden zoals opleiding en hulp met budgetteren. Het is de bedoeling dat de kandidaat uiteindelijk in dienst komt bij de opdrachtgever. De basis is een langdurige samenwerking met onze opdrachtgevers. We komen al jaren bij ze over de vloer dus we kennen elkaar goed, weten wat er speelt en wat werkt: een nuchtere benadering, niet een té mooi verhaal. We zijn open en transparant. Het zijn vaak intensieve trajecten, maar het is zó mooi als het dan uiteindelijk lukt.’
Wat doet WerkgeversServicepunt Rijnmond?
In het voorstadium kijkt de accountmanager samen met de afdeling Matching van het WSPR of ze aan de vraag van de werkgever kunnen voldoen. Daarna wordt er een klantteam gevormd: een dedicated team houdt zich bezig met werving en voorselectie van kandidaten voor de desbetreffende werkgever. Na de voorselectie worden de kandidaten voorgesteld, in dit geval bij Kobus, en krijgen ze daar een sollicitatiegesprek. Als dat goed gaat krijgt Matching een seintje en wordt er een startdatum afgesproken. Daarna start de kandidaat bij de opdrachtgever. Eerst een maand proefplaatsing met behoud van uitkering of bijstand. Het is niet zo dat het WSPR de kandidaat dan loslaat, tijdens het hele traject is er begeleiding onder andere door een jobcoach. Ook houdt de accountmanager van het WSPR contact over de voortgang met de opdrachtgever. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de kandidaat in dienst komt bij het bedrijf.
Contact
Heeft u na het lezen van dit stuk vragen of ziet u mogelijkheden voor een mooie samenwerking? Neemt u dan gerust contact op met het WerkgeversServicepunt Rijnmond via info@rijnmond.nl of bel (010) 7008989.
U kunt ook contact opnemen met Anneliese van den Hoek via 06 15834714 of a.vandenhoek@rotterdam.nl
Volg ons ook op Twitter @WSPR_Rijnmond of op LinkedIN
Tekst: Lilian Suurmeijer/ Gemeente Rotterdam
Beeld: Joep Boute/ Gemeente Rotterdam