VANAD groep neemt 21 mensen in dienst

10 november 2015

Dennis Boer van VANAD Group: ‘Passie is belangrijker dan wat iemand op zijn CV heeft staan’.

VANAD Group is de leverancier van het belsysteem van Ro!Entree voor de gemeente Rotterdam. Social return is een vast onderdeel van het duurzaam inkoopbeleid van de gemeente Rotterdam en draagt bij aan een economisch en sociaal gezondere stad. Social Return vergroot niet alleen de arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar ook hun vakmanschap door leer/werk- en/of stageplaatsen. In het kader van Social Return nam VANAD Group 21 medewerkers in dienst met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Lucenda Adopai (WerkgeversServicepunt Rijnmond) hielp VANAD bij het invullen van hun social return verplichting: ‘Social return is maatwerk, leveranciers mogen zelf bepalen hoe ze hun verplichting invullen. Het WSPR  adviseert en ondersteunt daarbij. De VANAD Group stelde de werkzoekenden centraal, dat leidde tot een positieve en inspirerende samenwerking. Ze zochten ook naar creatieve wegen voor social return. Bijvoorbeeld het beschikbaar stellen van hun faciliteiten om mensen voor een ander bedrijf op te leiden. Met als resultaat: een SR-invulling van meer dan 200 procent.’

Aan de slag

In totaal heeft VANAD Group zo’n 600 callcentermedewerkers in dienst. Sinds de samenwerking met de gemeente hebben zij 21 mensen in dienst genomen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dennis Boer (vice president Perform & Insights van VANAD Group): ‘Die mensen leiden we eerst op bij onze academy. Nu is het nog zo dat we alleen mensen opleiden als er ook werk voor hen is. Vanaf 1 november gaan we een groep van tien à twaalf mensen met een uitkering in twee maanden opleiden tot klantcontactmedewerker. Dat is algemener dan callcentermedewerker. Tijdens de opleiding lopen zij stage. Deze stage bestaat uit ‘echte’ opdrachten, belacties en enquêtes van de gemeente Rotterdam of van klanten van VANAD Group. De bedoeling is dat deze mensen bij VANAD Group of bij andere bedrijven aan de slag kunnen. Wij stellen onze opleidingsfaciliteiten beschikbaar, de gemeente betaalt de begeleiding.’

Harde criteria

Waar moet een goede klantcontactmedewerker eigenlijk aan voldoen? Volgens Boer zijn er drie belangrijke pijlers waarop potentiële medewerkers worden getest. ‘Passie, ondernemersschap en resultaatgerichtheid zijn de belangrijkste kenmerken van het DNA van VANAD Group. Dat zoeken we ook in onze medewerkers. Daarnaast testen we ook op ‘harde’ criteria zoals taalvaardigheid, pc-gebruik en luistervaardigheden. Dat bij elkaar vinden we belangrijker dan wat iemand op zijn cv heeft staan of welke ervaring of opleiding iemand heeft.’

Proeftuin

Boer is tevreden over de goede en vruchtbare samenwerking met de gemeente Rotterdam. ‘We zien die samenwerking als een proeftuin. Onze ervaringen in Rotterdam kunnen we in de toekomst mogelijk ook in andere gemeenten gebruiken.’

VANAD Group

VANAD Group opereert op het snijvlak van informatie en communicatie. Ze leveren bijvoorbeeld Zorgmail, een beschermd mailsysteem, aan alle ziekenhuizen in Nederland. Ze ontwikkelden ook een eigen belsysteem waarbij het gebruiksgemak centraal staat. De gemeente Rotterdam gebruikt dat belsysteem voor haar callcenter Ro!Entree. Naast communicatiesystemen leveren ze ook callcentermedewerkers. Soms werken die op locatie, zoals bij de Bijenkorf, soms vanuit VANAD Group of vanuit huis.

Ro!Entree

Ro!Entree is het gemeentelijke callcenter en één van de werkleertrajecten van de gemeente Rotterdam voor werkzoekenden met een kleine afstand tot de arbeidsmarkt. Werkzoekenden worden hier voorbereid voor callcentermedewerker.

Meer informatie over Social Return kunt u op deze website vinden.