‘Voor veel mensen is deze baan een mooie opstap’

30 november 2020

Het aantal vacatures voor klantcontactcenters neemt door de coronacrisis enorm toe. De vraag om via HalloWerk ruim 70 mensen te werven voor het landelijk Covid-19-afsprakennummer was voor Olympia Uitzendbureau dan ook een uitdagende opdracht. Consultant Cherise Bergwijn (Olympia Werkvertrouwen) vertelt hoe ze dat hebben klaargespeeld.

Meer dan 70 Rotterdammers zijn dankzij de werving en selectie van Olympia Uitzendbureau gestart als klantcontactmedewerker voor het landelijke afsprakennummer voor de coronatest. Wie geïnteresseerd is in deze baan moet aan een paar hard eisen voldoen. Zo moeten kandidaten een rustige thuiswerkomgeving hebben, een eigen laptop of pc met een bekabelde internetverbinding, een vriendelijke telefoonstem en goed Nederlands spreken. Hoe pakt Olympia dat aan?

Oefengesprek

‘Ik zorg dat aan de opdrachtgeverskant alles goed verloopt’, vertelt Cherise enthousiast. ‘Mijn collega Romilda doet de selectie van de kandidaten. Daar is ze echt goed in.’ Tijdens een oefengesprek met de kandidaat hoort ze heel snel of iemand geschikt is. Kandidaten hoeven trouwens geen perfect Nederlands te spreken, maar ze moeten wel de juiste lidwoorden gebruiken en goede zinnen kunnen maken. Nadat de kandidaten geselecteerd zijn, checken we eerst of het systeem waarmee gewerkt wordt goed is geïnstalleerd op hun pc. Als alles werkt, volgt er een pittige onlinetraining van twee dagen. Van de opdrachtgever ontvangen ze een headset en een token om in te loggen. Daarna kunnen ze aan de slag.’

Werkervaring niet het belangrijkste

Veel Rotterdammers die via HalloWerk een baan zoeken, hebben een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Werkervaring is dan ook geen must. ‘Het is voor ons veel belangrijker hoe iemand overkomt aan de telefoon en hoe gemotiveerd hij of zij is’, aldus Cherise. ‘Er vallen helaas ook kandidaten af, omdat ze moeite hebben met het snelle schakelen of het lastig vinden om negatief nieuws te brengen.’

Perspectief bieden

‘Bij Olympia vinden we dat je gelukkig moet worden van je werk. Daarom vragen we dat na drie maanden ook letterlijk aan onze flexkrachten. Is dit echt wat je zocht? Word je hier elke dag blij van? Voor veel mensen is deze baan een mooie opstap naar andere functies. Ze kunnen ze zich verder ontwikkelen, hun positie op de arbeidsmarkt versterken en zo toewerken naar een duurzame loopbaan. Want wat zij doen, doet ertoe.’