“We blijven ons inzetten, ook na de campagne”

9 mei 2023

‘Sander en de Hartenjagers’ zijn inmiddels een begrip in Rotterdam en omstreken. In de campagne gaat WSP Rijnmond op zoek naar werkgevers die mensen met een kwetsbare arbeidspositie een kans willen geven. En het werkt! Want al meer dan 265 werkgevers laten hun sociale hart zien. Hoe ze dat voor elkaar krijgen? Sander de Kramer en Willem Philipsen vertellen erover.

Sanders’ passie om mensen in hun kracht te zetten kreeg steeds meer vorm in zijn functie als hoofdredacteur bij de Daklozenkrant. “Daar zag ik mensen met talent aan de zijlijn staan”, vertelt hij. Door ze een instrument in handen te geven, kregen ze hun zelfrespect en -vertrouwen terug. “Het is zo mooi om mensen te zien groeien, om de blik in hun ogen te zien veranderen.” Van iets simpels als de Straatkrant verkopen, keren ze terug in de maatschappij. Want zodra ze weer in contact komen met andere mensen, ontstaan er mooie dingen. “Dat is iets wat mij drijft en waar ik ontzettend veel energie en voldoening uithaal.”

Denken in mogelijkheden
Willem weet als geen ander hoe fijn het is om bijgestaan te worden als het even niet lukt. Jaren geleden kreeg hij een herseninfarct waardoor hij zijn carrière in de muziekwereld in duigen zag vallen. Het ene moment stond hij voor 100.000 mensen op bevrijdingspop te spelen, een week later lag hij eruit. “Het was een behoorlijke zoektocht”, legt Willem uit. “In het begin ging ik alleen maar uit van wat ik niet meer kon, heel deprimerend.” Totdat hij in gesprek kwam met een loopbaanregisseur van WSP Rijnmond. Zij zag wél mogelijkheden en wilde die graag met Willem onderzoeken. “Zij heeft mij getriggerd om anders te denken en mij op een andere manier in mijn kracht weten te zetten. Ondanks, of misschien wel dankzij mijn beperking. Sindsdien is het mijn zielsmissie geworden om andere mensen te laten zien dat het echt kan.”

Loonkostensubsidie voor werkgevers met een sociaal hart
Dat laat Willem onder andere zien in zijn rol als Hartenjager Loonkostensubsidie (LKS). Samen met Rajacenna van Dam laat hij werkgevers kennismaken met LKS, een tegemoetkoming in de loonkosten als een werknemer bijvoorbeeld wat langzamer werkt of meer begeleiding nodig heeft. “Ik heb er zelf een tijd gebruik van gemaakt dus ik ken het ook van de andere kant. Het is heel belangrijk om mee te kunnen doen, om je gelijkwaardig met je collega’s te voelen. Dat is precies wat we willen bereiken met deze campagne. Daarom willen we zo graag dat nóg meer werkgevers de voordelen van Loonkostensubsidie gaan zien. Het is een belangrijk onderdeel van de campagne.”

Van de week was Sander bij de Douane, één van de sociale werkgevers van WSP Rijnmond. Zij bewijzen dat een sociaal hart loont! “Neem Dirk”, vertelt Sander. “Stratenmaker van beroep, maar door versleten knieën kon hij het werk niet meer doen. Toch is hij nog prima in staat om ander, minder belastend, werk te doen. Die kans kreeg hij bij de Douane. Sindsdien komt Dirk weer iedere ochtend vrolijk zijn bed uit.” Ook Fred kreeg die kans. Door zijn autisme werd hij heel vaak afgewezen, alleen maar omdat mensen keken naar wat hij niet kon. Bij de douane zien ze wat Fred wél kan. “Prettig voor Fred en voor de Douane, want de energie en aandacht die je erin stopt, krijg je dubbel en dwars terug. Het werkt dus twee kanten op.”

Blind date ontbijt
Voor mensen die zo vaak afgewezen zijn dat ze er geen vertrouwen meer in hebben, zijn de blind date sessies in het leven geroepen. Daar worden de kandidaten persoonlijk door Sander & de Hartenjagers bij de aanwezige werkgevers geïntroduceerd. “Dat werkt ontzettend goed”, zegt Sander trots. “Ze verschijnen vaak op hun paasbest, daar zorgt Dress for Success voor. Voorafgaand aan zo’n sessie helpt Dress for Success de kandidaten met hun outfit en kapsel. Als ze vervolgens complimentjes krijgen over hun uiterlijk en ze soms zelfs direct een baan krijgen aangeboden, dan zie je ze stralen!”

Tijdens het laatste blind date ontbijt was er een man die al drie dagen niet had gegeten; zó verdrietig was hij niet mee te kunnen doen in de maatschappij. “Toen ik dat hoorde, heb ik hem gelijk met een werkgever in contact gebracht. Hij kreeg meteen een baan, dat is magisch!” Voor Willem werkt het ook heel inspirerend. “Iedereen verdient die kans, we zijn alleen niet altijd in staat die voor onszelf te creëren. Dan heb je even een duwtje nodig. Daarnaast is het belangrijk om bij jezelf te raden te gaan: hoe ben ik in deze situatie terecht gekomen? Kan ik het in de toekomst voorkomen?”

Motivatie en talent telt
De krapte op de arbeidsmarkt dwingt werkgevers om creatiever te kijken naar de invulling van hun vacatures. Werkgevers kunnen het zich volgens Willem niet meer permitteren om een schaap met de vijf poten vragen. “Het komt steeds vaker voor dat werkgevers verder kijken dan alleen een papiertje. Een goed voorbeeld daarvan is ‘Weg-met-de-cv-weken’ of het online platform HalloWerk, waar motivatie en talent belangrijker zijn dan opleiding en ervaring.”

Sander en Willem blijven zich inzetten om werkgevers met een sociaal hart te vinden. Want de campagne gaat door! “Het mooie is dat het niet stopt als de campagne is afgelopen. Onze missie is te zorgen dat niemand aan de zijlijn van de maatschappij blijft staan, maar een volwaardige plek krijgt op de arbeidsmarkt. En daarvoor blijven we ons inzetten, ook na de campagne.”