Werken in een winkeltje op wielen

31 mei 2024

Werkstation op Zuid biedt werkgevers de mogelijkheid om zichzelf te presenteren aan werkzoekenden. Op 16 mei was er een pitch van de Rotterdamse vervoerder RET. Met 22 belangstellenden voor een baan als buschauffeur zat de arena van het werkstation goed vol. Tot grote vreugde van Marry van Dijke, manager Bus bij de RET. “We zoeken nog 200 tot 250 chauffeurs, dus ze zijn van harte welkom!”

Marry is manager Bus, maar verkoopt het werk van buschauffeur alsof ze er zelf een is. “Ik heb zelf ook een busrijbewijs; ik weet dus hoe leuk het is om op de bus te rijden”, vertelt ze enthousiast. “Het is een mooi, belangrijk beroep waarin je heel zelfstandig kan werken. Ik noem het altijd je eigen winkeltje op wielen.” Ondanks deze warme aanprijzingen van Marry en haar collega’s heeft de RET nog zo’n 200 tot 250 chauffeurs nodig. “En dan zijn er ook nog vacatures bij de tram, de metro, de BOA’s en de monteurs. Dus we halen als RET alles uit de kast om geschikte mensen te vinden.”

Daten met een buschauffeur

Bij Werkstation op Zuid biedt WSP Rijnmond werkgevers de kans om zich te presenteren aan werkzoekenden. Met een presentatie (pitch) in de arena van het Werkstation bijvoorbeeld, gevolgd door een speeddate tussen de werkzoekenden en recruiters of andere medewerkers van het bedrijf dat mensen zoekt. De omgekeerde wereld dus; de werkgever solliciteert als het ware bij de werkzoekenden. Marry: “Dat is een mooie, out of the box manier van werven. We hebben al eerder zo’n speeddate gedaan, en onze ervaring is heel positief. De eerste vijf of zes chauffeurs van die bijeenkomst zitten nu op de bus.”

Midden in de nacht

In de arena van het Werkstation krijgen de belangstellenden eerst een presentatie over de voor- en nadelen van werken als buschauffeur. Want ja, er zijn ook nadelen. Marry: “Je werkt bij ons onregelmatige diensten. Dat kan niet anders. We rijden van vijf uur in de ochtend tot twee uur in de nacht.” De ene keer gaat je wekker dus midden in de nacht en de andere keer kom je midden in de nacht pas thuis. Daar moet je tegen kunnen. “Er zijn mensen die het juist prettig vinden, die afwisseling. En er staat wel een goede onregelmatigheidstoeslag tegenover. Het salaris is sowieso goed hoor”, vult Marry aan.

Altijd op tijd

Wat de belangrijkste eigenschap is voor een toekomstige buschauffeur? “Op tijd komen”, zegt Marry stellig: “Ik kan wel eens een kwartiertje later komen, op kantoor. Als chauffeur kan je dat niet maken. Er staan mensen op je te wachten die een doktersafspraak hebben of een examen. Die kan je niet in de kou laten staan. En als jouw rit uitvalt, krijgt je collega op de volgende bus de boosheid van de reizigers over zich heen. Nog een goede reden om op tijd te komen.”

Eigen opleiding

Als je op tijd komt, een rijbewijs hebt en goed Nederlands praat en verstaat, ben je van harte welkom bij de RET. Marry: “Je gaat dan eerst onze eigen opleiding doen van 12 weken. In die weken haal je je busrijbewijs en leer je alle andere kanten van het vak van buschauffeur in deze stad.” De opleiding volgen de toekomstige chauffeurs met behoud van uitkering. Als ze slagen, krijgen ze een dienstverband voor een jaar (dat bij goed functioneren wordt omgezet in een vaste baan), een salaris én een tekenbonus. Marry: “Natuurlijk is het fijn om je eigen geld te verdienen. En nog fijner is het dat je dat kunt doen terwijl je onze reizigers helpt. Jij bent verantwoordelijk voor het verloop van hun dag. Hoe mooi is dat?!”

Bent u als ondernemer ook op zoek naar personeel? WSP Rijnmond helpt u graag. Met een speeddate in Werkstation op Zuid bijvoorbeeld!