Deli XL doet iets terug voor de maatschappij

28 mei 2019

Deli XL heeft medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst. Werkgevers Servicepunt Rijnmond hielp bij de bemiddeling. Jan Graus, vestigingsdirecteur Deli XL: ‘We hebben een vast contactpersoon, daardoor kunnen we snel schakelen.’

‘Ik vind het niet meer dan normaal dat elk bedrijf mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst heeft’, zegt Jan. Deli XL heeft mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst omdat ze vinden dat ze hiertoe als bedrijf een maatschappelijke verplichting hebben.

Samenwerking met WSPR: korte lijnen, snel schakelen

Deli XL was al een tijd bezig met het inhuren van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar dat ging moeizaam volgens Jan: ‘Dat komt omdat veel bedrijven die hierin bemiddelen dit uit winstbejag doen. Dat is bij gemeenten niet het geval, we hebben daarom gemeenten in de regio rechtstreeks benaderd. De gemeente Rotterdam had via het Werkgevers Servicepunt Rijnmond interesse in samenwerken. Dat gaat heel goed. We hebben een contactpersoon waar we alles mee kunnen regelen. Het voordeel van deze manier van werken is dat de lijnen heel kort zijn en we snel kunnen schakelen.’

Oplossing voor krapte op de arbeidsmarkt

De medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt werken op de afdelingen orderverwerking en retouren. Jan: ‘We hebben binnen het bedrijf een aantal functies met redelijk eenvoudige taken. Deze zijn gemakkelijk geschikt te maken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Door dit nu al te doen, zijn we voorbereid op de krapte op de arbeidsmarkt. Die krapte neemt toe en daardoor wordt het straks noodzakelijk voor bedrijven om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen.’

Als bedrijf iets terugdoen voor de maatschappij

Deli XL doet veel zaken met de Rijksoverheid en gemeenten. Jan legt uit: ‘Zij vragen bij tenders ook steeds vaker wat een bedrijf terug kan doen voor de maatschappij. Een van de voorwaarden die ze vaak stellen is dat een bedrijf mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aanneemt. Het aanstellen van deze werknemers kan ook een financieel voordeel opleveren. Daar is het ons niet om te doen. We hebben wel de voorwaarde dat het niet méér mag kosten. Ik raad ieder bedrijf aan om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen. Wel wil ik meegeven dat het belangrijk is om het bedrijf erop voor te bereiden. Het heeft mij enige tijd gekost het management te overtuigen.’

Heeft u na het lezen van dit stuk vragen of ziet u mogelijkheden voor een mooie samenwerking? Neemt u dan gerust contact op met het Werkgevers Service Punt Rijnmond via www.wsprijnmond.nl/contact of bel (010) 7008989.

Volg ons ook op Twitter @WSPR_Rijnmond of op LinkedIN