‘Van de 37 duizend mensen in de bijstand in Rotterdam zijn er zomaar tweehonderd een goede CAREgiver,’ denkt Rob Noldus. Hij is eindverantwoordelijke bij Home Instead Thuisservice voor de regio Rotterdam. Bij hem werken via het WSPR inmiddels 33 mensen als CAREgiver, vanuit een situatie waarin zij een afstand tot de arbeidsmarkt hadden.
Een CAREgiver is iemand die ouderen een aantal uur per week ondersteunt en helpt bij alledaagse dingen. Van persoonlijke verzorging tot samen een wandeling maken of boodschappen doen. Het heet geen thuiszorg omdat er geen medische handelingen worden verricht, zoals medicijnen geven. Veel klanten leiden aan dementie. De CAREgivers krijgen trainingen om daarmee om te gaan.
Gaat om wie je bent
‘Hier kijken we niet naar diploma’s, of ervaring in de zorg, maar naar wie je bent. Naar je levenservaring en of je zal matchen met onze klanten,’ vertelt Rob. ‘Het gaat hier iets anders dan bij de meeste bedrijven, want je begint met een aantal uur per week, en dat bouwen we op. Dat heeft wat tijd nodig. Gelukkig groeit het bedrijf zodat we nu makkelijker meer uren kunnen geven. Bij ongeveer 21 uur per week kan iemand de bijstand uit.’ Hij voegt toe: ‘Maar ook geldt, hoe flexibeler een werknemer zich opstelt, hoe sneller diegene meer kan werken.’
Juist van harte welkom
De gemiddelde leeftijd van een CAREgiver is 54. Onze oudste medewerker is 70. Dat is een leeftijdscategorie waaraan de meeste werkgevers voorbijgaan. ‘Maar bij ons ben je dan juist van harte welkom, voor ons is het een interessante groep,’ zegt Rob. ‘Neem Nedda,’ hij gebaart naar de representatieve vrouw die naast hem aan tafel zit. ‘Je moet er toch niet aan denken dat ze de hele dag op een flat zit? Met al die potentie.’ Nedda beaamt: ‘Je wilt wat kunnen betekenen. Daarom ben ik al heel snel na m’n ontslag begonnen met vrijwilligerswerk.’ Rob zag direct dat hij aan haar een goede zou hebben: ‘Ze staat stevig in haar schoenen, ze is rustig en nuchter. Ze had door haar vrijwilligerswerk wat ervaring met werken in de zorg, maar zonder dat hadden we haar ook aangenomen.’ Nedda werkt nu anderhalf jaar bij Home Instead als CAREgiver. ‘Ik had nooit gedacht dat ik dit zó leuk zou vinden,’ zegt ze lachend.
‘Het zijn mensen die zó graag willen’
Beschadigd
‘Veel mensen huilen bij het tekenen van hun contract,’ vertelt Rob. ‘Ze hebben nog nooit een vast contract gehad. Maar er zitten echt gouden, zeer loyale, mensen tussen. Wel merk je dat mensen in de bijstand vaak privé veel hebben meegemaakt en daardoor in die uitkeringssituatie terecht zijn gekomen.’ Volgens hem hebben sommigen ook vaak minder prettige ervaringen met de uitkeringsinstanties. Nedda bevestigt dat. Rob vertelt verder: ‘En zo vaak moeten solliciteren is ook zwaar. Ik probeer te organiseren dat mensen die hier komen werken vier maanden worden ontheven van die sollicitatieplicht, zodat ze zich kunnen focussen op hun nieuwe baan.’
Werk voor iedereen die wil
‘Ik vind het mooi om deze groep mensen perspectief te bieden. Het is niet de core business van Home Instead, maar het is een component waar we heel trots op zijn als bedrijf. Iedereen hier op kantoor vindt het leuk dat we dit doen. Het zijn mensen die zó graag willen. Onze visie is niet voor niets: Onze CAREgivers zijn goed voor onze klanten, en wij zijn goed voor onze CAREgivers.’ Hij vervolgt: ‘Ik geloof dat elk mens iets met zich meebrengt. Dat moet je met elkaar ontdekken en dan is er werk voor iedereen die wil werken.’