Gemeente Rotterdam realiseerde een garantiebaan voor Danny

9 januari 2018

De gemeente Rotterdam moet volgens de Participatiewet veertig garantiebanen per jaar invullen tot en met 2023. Bij de afdeling Stadsontwikkeling combineerden ze taken van verschillende functies om een garantiebaan te realiseren voor Danny Moritz.

 

Sinds het voorjaar van 2016 is Danny management assistent op de afdeling Verkeer & Vervoer bij Stadsontwikkeling. Hij werkt in een garantiebaan. Danny is eenzijdig verlamd, maar hij draait gewoon volledig mee en heeft dezelfde taken als elke andere management assistent. Danny: ‘Ik houd bijvoorbeeld de ziek- en betermeldingen en de calamiteitenlijst bij, ik zet vragen door die via 14 010 binnenkomen voor onze afdeling en doe de klachtenafhandeling. Ook zorg ik voor de digitale registratie van brieven en houd ik de publieksreacties bij in e-Suite, een digitaal systeem. En zo kan ik nog wel even doorgaan’, zegt hij lachend. ‘Mijn werk is lekker afwisselend, ik heb het prima naar mijn zin!’

 

Ik solliciteerde me suf, maar vond geen werk

Danny deed verschillende beroepsopleidingen in financieel administratieve en logistieke richting, ook haalde hij certificaten op het gebied van goederenvervoer. Dat komt nu goed van pas op de afdeling Verkeer & Vervoer. ‘Ik heb altijd werk gehad als financieel administratief medewerker’, vertelt Danny. ‘Eerst zeventien jaar bij een schildersbedrijf, tot het failliet ging, daarna een jaar bij een schoonmaakbedrijf. Daar werd mijn contract niet verlengd vanwege de economische crisis. En toen werd het lastig. Ik solliciteerde me suf maar het lukte gewoon niet om werk te vinden. Ik kwam in de WW terecht en daarna in de bijstand. Pas toen ik erachter kwam dat ik voor een garantiebaan in aanmerking kon komen, ging het snel. Ik werd gebeld voor deze job bij de gemeente. Ik dacht meteen dit is echt iets voor mij.’

Na het sollicitatiegesprek hoorde Danny al snel dat hij de baan had. Na twee maanden proeftijd kreeg hij een contract aangeboden. Danny: ‘Ik ben echt blij dat ik weer lekker aan de slag ben en ik zit hier goed op mijn plek. Ik heb net gehoord dat ik een vaste aanstelling krijg, dat is helemaal mooi!’

 

Tijs Overbeek, Teamleider Verkeer & Vervoer Stadsontwikkeling:

‘Danny werkt nu bijna anderhalf jaar bij ons in de functie van managementassistent. Ook heeft hij taken van een afdelingsassistent, zoals onder meer de leestafel netjes houden en uitgifte van de NS businesscards. Het invullen van een garantiebaan vraagt soms om het combineren van taken, die horen bij verschillende functies. Het is mooi dat we Danny op die manier een werkomgeving kunnen bieden.’

 

Zuurstoftekort

Door zuurstoftekort tijdens de geboorte liep Danny een hersenbeschadiging op waardoor hij eenzijdig verlamd is. Tot ongeveer zijn veertiende kreeg hij intensieve fysiotherapie en ergotherapie. Hij leerde zijn arm en been aan te sturen met zijn spieren in plaats van met zijn hersenen. Ook deed hij aan zwemmen en paardrijden. Toen hij uitgegroeid was, onderging hij een operatie om zijn voet recht te zetten.

 

Participatiewet

De Participatiewet is per 1 januari 2015 ingegaan en vervangt de Wet werk en bijstand en delen van de Wet sociale werkvoorziening en de Wajong. Doel van de wet is om mensen die kunnen werken, maar door hun beperking niet zelfstandig het minimumloon kunnen verdienen, aan een baan te helpen bij een reguliere werkgever. De afspraak in het sociaal akkoord is dat tot en met 2026 in totaal 125.000 zogenoemde garantiebanen gecreëerd worden. 100.000 door particuliere werkgevers tot en met 2025 en 25.000 door de overheid tot en met 2023. Om deze garantiebanen in te vullen zijn allerlei instrumenten beschikbaar, zoals detachering, loonkostensubsidie, jobcoaching, proefplaatsing, aanpassing van de werkplek. De participatieadviseurs informeren en adviseren werkgevers in de regio Rijnmond.

 

Redacteur: Lilian Suurmeijer