Alle Rotterdammers aan het werk!

12 april 2022

Op de arbeidsmarkt is plek voor iedereen. De campagne Sander & de Hartenjagers is daar het levende bewijs van. Want wat blijkt? Als we de traditionele manier van solliciteren loslaten, is de match tussen werkgever en werkzoekende snel gemaakt. Tijdens een blind date-ontbijt voor 50-plussers bijvoorbeeld. Alle vooroordelen over oudere werknemers verdwenen deze ochtend als sneeuw voor de zon. “Een goede ontwikkeling”, vindt wethouder Richard Moti.   

Het beeld over 50-plussers in organisaties is vrij negatief. Gelukkig is de werkelijkheid veel rooskleuriger. Dat oudere werknemers vaker ziek, langzamer van begrip of minder efficiënt zouden zijn, is een ouderwetse gedachte. Ze hebben levens- en werkervaring, zijn loyaal en kunnen hun juniorcollega’s begeleiden. En zo zijn er nog veel meer redenen waarom het interessant is om een 50-plusser in dienst te nemen. Nu hebben we volgens de wethouder een aanpak gevonden die ervoor zorgt dat 50-plussers de aandacht krijgen die ze verdienen, dankzij de campagne.

Traditionele manier van solliciteren doorbreken

In de meeste gevallen voert de gemeente gesprekken met werkgevers over de plaatsing van kandidaten. “Het is goed om dat te doorbreken”, begint de wethouder. “In het geval van deze campagne nemen Sander de Kramer en Jörgen Raymann het van de gemeente over. De bekende Rotterdammers met hart voor de stad doen een beroep op ondernemers in de regio, en dat blijkt deuren te openen.” Werkgevers hebben vaak geen idee hoeveel talent er noodgedwongen en onnodig aan de kant staat. Met elkaar hebben we de taak ze daar bewust van te maken. Daarmee ontstaan tegelijkertijd belangrijke ambassadeurs: “Zodra werkgevers de waarde van deze mensen ervaren, willen ze hun enthousiasme overbrengen op collega-ondernemers.” Als voorbeeld noemt de wethouder de aanpak van Dirck Slabbekorn, filiaalmanager van een Jumbo in Delfshaven. Dirck benaderde andere filiaalmanagers om zijn enthousiasme over het aannemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt over te brengen. En het werkt!

50 is het nieuwe 30

Een volgende belangrijke stap is het zichtbaar maken van talent. Op de reguliere manier van personeelswerving komt het talent van werkzoekenden vaak onvoldoende naar voren; bijvoorbeeld omdat ze niet uitgenodigd worden voor een sollicitatiegesprek. Werkgevers focussen zich over het algemeen op jongeren die net van school komen. Dat stamt nog af uit de tijd dat een nieuwe werknemer op jonge leeftijd werd aangenomen en tot de pensioengerechtigde leeftijd bij hetzelfde bedrijf bleef. “Toen ik zelf net op de arbeidsmarkt kwam kijken, was het nog heel normaal dat 50-plussers met prepensioen gingen”, vertelt de wethouder. “Dat kunnen we ons nu niet meer voorstellen. Iemand die de 50 is gepasseerd, is nog ver verwijderd van de pensioendatum.”

Het resultaat van de eerste campagne, De 100 van Sander, pakte met 116 werkgevers en ruim 1.300 banen heel goed uit. Zeker in coronatijd. “Ik ben er ontzettend trots op dat zoveel mensen een baan hebben gevonden. Met deze vervolgcampagne nemen we geen genoegen met minder. Wat mij betreft is het een realistisch streven om nog eens 1.300 mensen aan een baan te helpen.”

Maatschappelijke waarde van werk

Er is iets structureel veranderd in de denkwijze van werkgevers. Door de campagne kijken ze op een andere manier naar de arbeidsmarkt. Ze stellen zich meer open voor werkzoekenden die niet direct aan het ideaalbeeld voldoen. “Ik ben ervan overtuigd dat die denkwijze zich voortzet. Zeker als meer werkgevers het succes ervaren met deze doelgroep en zich als ambassadeur inzetten. Het wordt een olievlek.”

Sander & de Hartenjagers sluit goed aan bij de missie van Richard Moti als wethouder, namelijk zoveel mogelijk Rotterdammers mee laten doen in onze samenleving, ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Mensen deugen, ze willen het beste met hun leven. Werk gaat niet alleen om geld, het heeft een grote maatschappelijke waarde; iedereen doet ertoe. Bijdragen aan de maatschappij is goed voor je gezondheid en het geeft zelfvertrouwen. “Ik ben heel blij om te zien dat de aanpak van de campagne werkt. Daardoor zijn er al duizenden Rotterdammers uit de bijstand. We zijn er nog lang niet maar wat mij betreft blijft dit de aanpak voor de komende jaren.”

Scholingsfonds

Voor sommige vacatures is een diploma nodig. Gemeenten dragen daar via het Scholingsfonds graag aan bij. Met een scholingsvoucher van maximaal € 2.500,- kan een kandidaat zich om- of bijscholen, bijvoorbeeld op het gebied van techniek of logistiek. Een extra steuntje in de rug voor werkgevers én kandidaten!

Belangrijke boodschap

Met elkaar zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk mensen die willen en kunnen werken, een passende baan vinden. Aan alle werkgevers in de regio: “Stel jezelf open voor iedereen die op zoek is naar werk. Wees bereid om werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven. Het zijn stuk voor stuk waardevolle werknemers, dat heeft de campagne nu al bewezen. Doe mee!”

En aan alle Rotterdammers wil de wethouder kwijt: “Geef niet op. Het is nooit te laat om een plek op de arbeidsmarkt te vinden. Kijk maar naar alle voorgangers bij wie het al gelukt is. Kom in actie en zoek actief naar werk. Niet door eindeloos sollicitatiebrieven te schrijven, maar door jezelf zichtbaar te maken, bijvoorbeeld tijdens één van de bijeenkomsten van deze campagne.”

Ga voor meer informatie over de campagne naar: www.sanderendehartenjagers.nl